Blockx, Jan

Antwerpen, 25/01/1851 > Kapellen, 26/05/1912

Historische teksten

'k bestijg den Helikon

door Victor Dela Montagne

'k bestijg den Helikon, om groene lauwerblaren,
een jonge held ter eer, tot eenen krans te garen,
ik laaf mij aan de bron, die dichter worden doet, -
toch vind ik woord noch klank, waard om den God der snaren te vieren,
dien 'k bezingen moet!

Herbergprinses in Manhattan

door twee anonieme journalisten

[Het was de legendarische operadirecteur en impresario Oscar Hammerstein (1846-1919) die in het seizoen 1908-1909 Princesse d'Auberge van Jan Blockx naar de Verenigde Staten haalde en in zijn Manhattan Opera House monteerde. Hammerstein had een neus voor succes: hij zorgde ook voor de Amerikaanse premières van Elektra en Pelléas et Mélisande. Zijn operagezelschap telde een Belgische zanger, met name de bariton Armand Crabbé. Crabbé zong mee in de New Yorkse opvoering van Blockx' Princesse d'Auberge. U leest eerst een voorbeschouwing bij de uitvoering, gevolgd door de recensie na de eerste opvoering.]

Herbergprinses in Antwerpen

door L.S. [Lucien Solvay?] en Emiel Wambach

[Op 10 oktober 1896 vond in de Vlaamse Opera in Antwerpen de wereldcreatie plaats van Jan Blockx' veristische opera Herbergprinses. Het zou Blockx' meest succesvolle opera worden. Mede dankzij de Parijse muziekuitgever Heugel werd Herbergprinses in vele belangrijke operahuizen opgevoerd. Dankzij de snelle pen van L.S. [Lucien Solvay] verscheen de recensie ervan eerst in het Parijse Le Ménestrel, een week later gevolgd door Emiel Wambach in het Brusselse Le guide musical, meteen Wambachs vuurdoop als recensent van dit belangrijke muziektijdschrift. Op het einde van zijn stuk brengt hij hulde aan zijn voorganger, de componist Arthur Wilford.]

Jan Blockx

door Lambrecht Lambrechts

"De Teniers der Vl. Muziek" was een kind van Antwerpen (1851-1912), waar zijn vroolijke vader, die een behanger was, hem vroegtijdig ontviel, zoodat de aankomende musicus dapper voor zich en de zijnen heeft moeten werken. Ofschoon zwak en wat vernepen, was hij een lieve, levenslustige jongen, die met een mooi stemmetje begaafd was, en indruk maakte op de doksalen, na eerst als koorknaap aan het werk geweest te zijn. Hij leerde er ook op het orgelbankje kruipen en liet er zijn eerste motetten uitvoeren. En van zijn leeraars noemde hem "het veugelken".

Première van Milenka volgens Le Ménestrel

door L.S. [Lucien Solvay?]

Correspondance de Belgique - Bruxelles, 8 novembre

Nous avons eu, cette semaine, une première à la Monnaie, - une vraie première: un ballet de deux auteurs belges, Milenka, scénario de M. Paul Berlier, musique de M. Jan Blockx. La partition de Milenka avait été déjà executée, l’an dernier, aux Concerts populaires; je vous en ai dit alors le très sérieux mérite et le très vif succès.

Première van Milenka volgens Le Guide musical

door E.E. [Edmond Evenepoel?]

Bruxelles. Reprise de Philémon et Baucis - Première représentation de Milenka, de Jan Blockx

[...] Sans doute, le public était accouru nombreux pour assister à la reprise de Philémon et Baucis; mais il est permis de croire aussi que l’attrait d’une nouveauté chorégraphique entrait pour quelque chose dans l’empressement de ce même public.