Gevaert, François-Auguste

Huise, 31/07/1828 > Brussel, 24/12/1908

Historische teksten

Richard Hol over Traité d'instrumentation

F.A. GEVAERT. Traité général d'instrumentation. Gand, Gevaert, Pr. net fr. 12.

Dit werk van den zoo talentvollen belgischen componist verdient, zoowel om inhoud als vorm, uitnemend genoemd te worden. Eene betere handleiding voor aanvangende componisten, die zich met de leer der instrumentatie vertrouwd willen maken, hebben wij nog niet aangetroffen. Dat er aan werken van dien aard behoefte bestaat, blijkt overtuigend uit de onlangs verschenen hoogduitsche vertaling der instrumentatie-leer van Hector Berlioz, welke, hoe veel kennis en geest er zich in openbaren, toch de grenzen van het noodige bijna overschrijdt.

Paul Dukas over Gevaert

[De muziekkritieken die componist Paul Dukas [1865>1935] tussen 1892 en 1932 voor diverse Franse dag- en weekbladen schreef, bieden niet alleen een gedetailleerde blik op het muziekleven van toen, maar laten zich vooral opmerken door de scherpzinnige wijze waarop Dukas zijn gedachten omtrent compositie en uitvoeringspraktijken uit de doeken doet. Onderstaande kritiek uit 1897 betreft een concert in het Brusselse Conservatorium, waar componist François-Auguste Gevaert de Mattheuspassievan J.S. Bach dirigeerde.]

Première van Quentin Durward

[In de eerste tekst leest u hoe La France Musicale reageerde op de wereldpremière van Gevaerts Quentin Durward op 25 maart 1858 in de Parijse Opéra Comique. De Engelse pers, doorgaans niet erg scheutig met nieuws van overzee, maakte enkele maanden later bij monde van The Musical World melding van het groeiende succes van de opera.]

Quentin Durward
door A. Aldini

Première Représentation. Théâtre Impérial de l'opéra-comique.
Quentin Durward, Opéra-comique en trois actes, Paroles de MM. Cormon et M. Carré, Musique de M. Gevaert.

Vous connaissez parfaitement le roman de Walter Scott, Quentin Durward, ou l'Ecossais à la cour de Louis XI ; je puis donc me dispenser d'analyser le livret.

Première van Le Diable au moulin

[Onderstaande recensie van D.A.D. Saint-Yves (nom de plume van Eduard Déaddé) verscheen twee dagen na de wereldcreatie van Le diable au moulin in La Revue et Gazette Musicale de Paris.]

Tout le monde connaît la Jeune Femme colère, cette comédie d'Etienne, que le talent de Mlle Mars a soutenue si longtemps au répertoire du Théâtre-Français. Mis en musique par Boïeldieu, en 1812, ce petit ouvrage ne fut pas moins heureux à l'Opéra-Comique. L'idée première en était empruntée à la Méchante Femme mise à la raison, de Shakspeare, qui plus tard fournit à M. Scribe le sujet de sa Lune de miel. Dans ces différentes pièces on voit une jeune femme d'un caractère acariâtre, que son mari corrige en se faisant plus méchant qu'elle.

Karel Buls in gesprek met Gevaert

[Karel Buls was van 1881 tot 1899 de (liberale) burgemeester van Brussel. In die hoedanigheid streefde hij naar de tweetaligheid van de hoofdstad. Op een diner bij de minister van Financiën waren Buls en Gevaert disgenoten en raakten ze in een geanimeerd gesprek verwikkeld. Dit is de neerslag van dat gesprek, zoals het door Buls in zijn dagboek werd neergeschreven.]

Necrologieën

Auguste Gevaert
door Félicien Gretry

Le célèbre compositeur belge, Auguste Gévaert, directeur du Conservatoire de Bruxelles, est décédé le 24 décembre dernier, des suites d'une congestion pulmonaire. Le monde artistique en France et en Belgique le tenait en une grande estime méritée par son double labeur de compositeur et de musicographe. Le roi Léopold l'avait fait baron. Il était commandeur de la Légion d'honneur.

FRANÇOIS-AUGUSTE GEVAERT naquit à Huysse, aux environs de Gand, le 31 juillet 1828; il était le fils d'un boulanger.

Gevaert in de herinneringen van Nellie Melba

door Nellie Melba

[De legendarische Australische sopraan Nellie Melba (1861-1931) maakte op 13 oktober 1887 haar officieel debuut in de Muntschouwburg in Brussel. In haar memoires vertelt ze met veel genoegen over die Brusselse tijd. Haar hele carrière lang bleef ze goede herinneringen koesteren aan de Munt, waar ze uitstekend werd onthaald. In Brussel maakte ze ook kennis met François-Auguste Gevaert. Hij was jarenlang 'directeur de musique' van de Opéra in Parijs geweest, een machtige functie in het Parijse operaleven.

Gevaert in de herinneringen van Albert De Vleeshouwer

door Albert De Vleeshouwer

Munich, 30 juillet 1899.