Gilson, Paul

Brussel, 15/06/1865 > Brussel, 03/02/1942

Artikels

Höflich-uitgave: La mer

Paul Gilson heeft een ongemeen belangrijke rol gespeeld in het Vlaamse muziekleven. Niet alleen als componist, maar ook als pedagoog, muziektheoreticus en muziekcriticus.

Dewilde, J.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 504, 2005].

Höflich-uitgave: Francesca da Rimini

Normal 0 21 false false false NL-BE X-NONE X-NONE

Van Holen, J.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 518, 2006].

Höflich-uitgave: Werken voor strijkorkest

Alla marcia. Rhapsodie (1890)
Sérénade de Torcello (1903)
Suite à la manière ancienne (1913-1914)

Van Holen, J.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 528, 2007].

Höflich-uitgave: Mélodies Ecossaises (1891-1892)

Samen met August de Boeck (1865-1937) en Lodewijk Mortelmans (1868-1952) behoorde Paul Gilson tot de meest vooraanstaande Vlaamse componisten uit de periode van de eeuwwisseling (19de-20ste eeuw). Als leraar en theoreticus oefende hij bovendien een diepgaande invloed uit op zowat de hele Belgische componistengeneratie van het interbellum.

Van Holen, J.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 540, 2009].

Höflich-uitgave: Suite nocturne for piano solo van Paul Gilson

Brusselaar Paul Gilson wordt wel de vader van de Belgische blaasmuziek genoemd. Daarnaast staat hij bekend als een meesterlijk orkestrator en een autoriteit op het vlak van harmonie. Over beide onderwerpen publiceerde hij theoretische werken: Le tutti orchestral (1913) en Traité d’harmonie (1919). Hoewel hij enkele privélessen volgde en kortstondig aan het Brusselse Conservatorium studeerde, was hij bovenal hardwerkend autodidact. Hij was een kenner van de eigentijdse Russische muziek, die voor hem een grote bron van inspiratie vormde.

Sels, L.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2558, 2018].