Tinel, Edgar

Sinaai, 27/03/1854 > Brussel, 28/10/1912

Historische teksten

Première van Godelieve

door Maurice Kufferath

Sainte Godelive.

Drame musical, poème de Hilda Ram, musique de Edgar Tinel, exécuté pour la première fois à Bruxelles, le 22 juillet [1897], sous la direction de l’auteur. [La partition, réduction piano et chant par l’auteur, a paru chez Breitkopf et Haertel.]

Over Franciscus in Berlijn

door Pol De Mont

[De historische tekst is van de hand van schrijver Pol De Mont die bericht over een uitvoering in Berlijn van Fransciscus van Edgar Tinel. Als prelude op het Tineljaar…]

Niet enkel de bijval, door onze Vlaamsche kunstenaars hier in hun eigen land en bij hun eigen, natuurlijk publiek behaald, nog meer misschien de palmen, hun elders aangeboden door lezers, toehoorders of toeschouwers, wier geest over het algemeen al evenzeer met den hunnen verschilt als hun taal en smaak, vestigde van eerst af onze aandacht.

Paul Tinel over Franciscus

door Paul Tinel

[Naar aanleiding van het Edgar Tinel-jaar, publiceren we deze tekst over zijn magnum opus Franciscus, van de hand van zijn zoon Paul Tinel:]

Arthur Meulemans over Edgar Tinel

door Arthur Meulemans

[Dat Edgar Tinel [1854>1912] wel eens cru uit de hoek kon komen, wist ook zijn leerling Arthur Meulemans [1884>1966]. Als docent contrapunt, fuga en compositie aan het door hem geleide Mechelse Lemmensinstituut slingerde Tinel herhaaldelijk gecorrigeerde composities door de klas, en toen Meulemans hem vol trots zijn eerste gedrukte liederen liet zien, was diens enige commentaar: «Je ne vous ai pas appris cela ainsi ».

Franciscus te Mechelen

door een recensent van Muziek-Warande

Onder leiding van Staf Nees, vonden te Mechelen een paar merkwaardige uitvoeringen plaats van Tinel’s oratorium Franciscus, dat de laatste tijden wel wat in den vergeethoek raakte. Geheel ten onrechte, want de tand des tijds heeft dit mooie werk nog bijna niet aangeraakt. Het blijft zoo in vorm als in kleur een zeer belangrijke schepping, vol mysticisme, maar ook vol gevoel. Het is, naar onze bescheiden meening, niet overvleugeld, noch door Godelieve, noch door Katharina, die twee andere oratoria van den Vlaamschen meester.

Over Katharina

door M. de Rüdder en een recensent van Le guide Musical

Edgar Tinels letztes Werk, die geistliche Oper Katharina feiert seit der Premiere am Brüsseler Monnaie-Theater (27. Februar 1909) den glänzenden Erfolg und wird zwei- bis dreimal wöchentlich stets vor ausverkauften Hause gegeben. Dieser Erfolg liegt zweifellos allein in der prächtigen Musik selbst begründet, denn das Wert ist eigentlich nur wenig ‘szenisch’, macht vielmehr den Eindruck eines schönen Oratoriums in vorzüglichen Dekorationen und Kostümen. Der Dichter, Leo Van Heemstede, ein am Rheinufer lebender Belgier, hat es in deutscher Sprache verfasst.

Franciscus in Londen

door George Bernard Shaw

5 April 1890. […] I am full of admiration for the vigor and enterprise of Miss Caroline Holland, who has just introduced Tinel’s oratorio Franciscus with the aid of her own choir, her own piano, a harp, and a triangle. Under these restricted conditions, the thing could hardly have been better done; and I only wish that those who have larger opportunities would make half as good use of them. But I cannot agree with her that Franciscus is a “magnificent work”.