Componisten menu

ShareShare | print|
E-mail deze pagina

Van Maldeghem, Robert-Julien

Dentergem, 08/10/1806 > Elsene, 13/11/1893

Biografie

Van Maldeghem, Robert Julien

door Annelies Focquaert

In 1835 schreef Robert Julien Van Maldeghem zich in als leerling van het Brusselse Conservatorium, waar hij les kreeg van directeur Fétis en in 1838 een eerste prijs compositie behaalde. Van Maldeghem werd in datzelfde jaar benoemd als organist van de kerk Sint-Jacob-op-Coudenberg, als opvolger van de overleden organist Michel. Hij zette zijn studies verder in Parijs en Duitsland. Vanaf 1842 publiceerde hij een reeks Vlaamse koorzangen voor vier stemmen onder de titel Rhyn- en Scheldegalmen, die deels uit eigen composities bestonden. Samen met zijn broers Evarist en Jean- Baptiste richtte hij op 27 november 1839 het Gomberts Zanggenootschap op, één van de eerste Vlaamse zangverenigingen in Brussel. Vanuit deze vereniging richtte hij in 1846 samen met zijn broer Evarist en met Prudens Van Duyse het internationaal georiënteerde Vlaemsch-Duitsch Zangverbond op. 

Op 14 en 15 juni 1846 vond in Keulen het 'Erstes grosses Sangfest' van dit verbond plaats: Felix Mendelssohn, die voor de gelegenheid de cantate An die Künstler had gecomponeerd, was er één van de dirigenten. Dat het om een grote operatie ging, bewijst de bezetting: een koor van 2300 zangers (waarvan 400 Belgen) en een 100-koppig orkest. Robert Julien dirigeerde er de Belgische koren in Juich, Rhyn! van Mengal en in zijn eigen O Rhijn, ge brengt de Schelde blij

Vanaf 1847 tot 1864 gaf Robert Julien samen met zijn broer in Brussel het religieuze muziektijdschrift Cecilia uit, maar zijn naam blijft het sterkst verbonden aan zijn reeks muziekuitgaven Trésor Musical, collection authentique de musique sacrée et profane des anciens maîtres belges: een reuzencompilatie (58 delen!) van polyfone muziek van Vlaamse en Waalse componisten uit de 15e en 16e eeuw. Tussen 1865 en 1893 verschenen elk jaar twee boekdelen, één met religieuze en één met profane koorwerken. Hoewel Van Maldeghem hierin op musicologisch gebied niet altijd even nauwkeurig was, toch blijft het met recht en reden één van de meest bewonderde 'oude-muziek-uitgaven' van de 19e eeuw.  

Hij was lid van talloze literaire verenigingen en behoorde tot het uitgelezen gezelschap van de pauselijke Sint-Caecilia Academie in Rome. In 1872 ontving hij van de Nederlandse Vereniging voor Muziekgeschiedenis een gouden medaille voor zijn reproductie van religieuze werken van Sweelinck. In 1884 kreeg hij een herdenkingskruis voor zijn vrijwillige optreden tijdens de Belgische Revolutie in september 1830. 

© Studiecentrum voor Vlaamse Muziek vzw - Annelies Focquaert