Ga verder naar de inhoud

De publicatie van deze zes religieuze gezangen van Jules Busschop werd aangekondigd in januari 1837 in Hofmeisters Musikalisch-literarischer Monatsbericht neuer Musikalien, musikalischer Schriften und Abbildungen en gunstig gerecenseerd in Caecilia. Eine Zeitschrift für die musicalische Welt, vol. 19 (Mainz: B. Schott’s Söhnen), 1837, vol. 19, p. 126:

"Van een ons tot nog toe volstrekt onbekend gebleven man ontvangen wij de ter tafel liggende bundel met religieuze gezangen, die wij met groot genoegen bij het goede en beste mogen rekenen waarover wij we in dit genre beschikken. Het zijn korte hymnen over liturgische teksten: O salutaris hostia - Pange lingua - Laudate dominum, en dergelijke, deels voor één, deels voor meerdere, tot vier solostemmen, met orgelbegeleiding. Aan allen die mogelijk gebruik zouden kunnen maken van dergelijke gezangen, kunnen wij deze publicatie niet genoeg aanbevelen. Naast de obligate orgelbegeleiding heeft de componist de gelukkige gedachte gehad om ook nog twee lage strijkinstrumenten, cello en contrabas ad libitum, erbij te schrijven, en dit op een manier dat hun tussenkomst, alhoewel vrijblijvend, toch vaak zelfstandige figuren toebedeeld krijgt, - dat is in het bijzonder het geval voor de pizzicati in de contrabas. Dat moet het effect bijzonder gelukkig versterken en verhogen."

Later werd de bundel door Schott opnieuw uitgegeven in de reeks Répertoire de musique d’église pour plusieurs voix et orgue. Deze reeks werd ondersteund door kardinaal Engelbertus Sterckx (1792-1867) die van 1832 tot aan zijn overlijden aartsbisschop van het aartsbisdom Mechelen was en in die hoedanigheid zeer begaan met de kwaliteit van de liturgische muziek. De reeks, die vanaf januari 1846 zou verschijnen, werd vorm gegeven door twee priesters van het Seminarie van Mechelen, N.A. Janssen – componist en specialist gregoriaans – en Pieter Frans De Voght, bijgestaan door componist Edmond Duval. Met de maandelijkse uitgaven van het Répertoire de musique d’église wilden ze kwaliteitsvolle kerkmuziek uit binnen- en buitenland publiceren, die binnen de mogelijkheden van de modale kerkzangers en -organisten lag. Deze bundel van Busschop beantwoordde dan ook volledig aan die ambitie.

Voor biografische gegevens over Jules Busschop, zie de uitgave van zijn 2ème Messe solennelle en chœur à l’unisson (Repertoire Explorer. The Flemish Music Collection, nr. 2513).

Facsimile van een partituur uit de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium van Gent (met dank aan bibliothecaris Roos Van Driessche).

Dewilde, J.: [Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2518, 2015].