Ga verder naar de inhoud

Geboren te Ieper, 1914. Studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. Leraar contrapunt en fuga aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen.

Voor wie hem naar zijn uiterlijk beoordeelt is hij een rustige, enigszins romantische verschijning. Hij heeft zelfs misschien iets van een dromer over zich, wiens gezichtsuitdrukking direct de kunstenaar in hem verraadt. De spontaneïteit en de gemoedelijkheid die hem kenmerken in de gewone omgang, hebben zich als het ware geprojecteerd in zijn muziek, die de verklanking is geworden van zijn zeer gevoelige temperament.

Jean Decadt, is geen veelschrijver en wanneer het louter op de kwantiteit van zijn composities zou aankomen, zou hij het beslist tegen heel wat componisten van zijn generatie moeten afleggen. Elke compositie is bij hem het resultaat van een lang en intensief rijpingsproces waarbij emotionele en spirituele krachten zich verenigen in een voor hem zo kenmerkende lyriek. Toch mogen begrippen als 'lyriek', 'spontaneïteit' en 'gemoedelijkheid' hier niet misleiden. Deze lyriek is zeker niet het gevolg van een of andere vorm van traditionalisme, maar slechts een uiting van het loyale en edelmoedige van zijn componistennatuur.

Vooral in latere werken, zoals in de Permekesuite, dringt zich een vrij agressieve, hedendaagse toonsfeer op. Zijn vaak gedurfde ideeën worden steeds gedragen door een zeer levendig en vinnig ritme, dat in een kleurrijke orkestratie een maximum aan expressie bereikt.

Belangrijke werken
1. Orkestraal: Symfonie; Concert voor piano en orkest.
2. Instrumentaal: Vijf preludes voor piano.
3. Vokaal: Liederen (op teksten van nahon, Gezelle, Jonckheere, Minne, Van Lerberghe); Permekesuite (cantate).

CeBeDeM: Jean Decadt, in: Muziek in België, Brussel, 1967, p. 17a, 52-53.