Zij liet componistenharten sneller slaan: Amanda Schnitzler-Selb (1848-1921)
We verwierven zeer onlangs een pakket partituren en concertprogramma’s die toebehoorden aan de veelzijdige muzikante Amanda Schnitzler-Selb. Zij was de dochter van het Antwerpse gemeenteraadslid Hippolyte Selb die op de Groenplaats de zaak Deconinck & Selb runde. In 1868 huwde ze met de handelaar Maximilien Schnitzler, een lid van die machtige Duitse kolonie die zwaar woog op het economische, maritieme, sociale en culturele leven in het Antwerpen van de negentiende eeuw.
Amanda Schnitzler-Selb was een getalenteerde musicienne die als zangeres en pianiste zeer actief was binnen het Antwerpse muziekleven. Zo soleerde ze in pianoconcerto’s van Beethoven en in dat van Benoit en als mezzospraan zong ze belangrijke rollen in tal van grote koorwerken.
Als zangeres, pianiste en lid van het organiserend comité was ze prominent aanwezig tijdens het Gounodfestival dat Benoit met de Société d’Harmonie en de Société de Musique tussen 2 en 4 november 1879 in Antwerpen organiseerde. Schnitzler moet als artieste een grote persoonlijkheid zijn geweest. Na haar vertolking van fragmenten uit Sappho tijdens het Gounodfestival werd de recensent van Le guide musical helemaal lyrisch: Mme A.S. - je ne puis la désigner autrement par crainte d’offenser sa modestie - , est une de ces natures exubérantes qui apportent au culte de l’art le sang même de leurs veines et toute la flamme de leur cœur. Sa voix puissante, et qui gagnera encore en égalité, a fait merveille dans les deux scènes principales, surtout dans l’air de bravoure, assez singulièrement placé après celui du suicide. Malgré le malaise qui lui avait saisie un moment et pouvait lui paralyser une partie de ses moyens, elle a tenu à rester sur la brèche et a soulevé une de ces ovations colossales qui comptent dans la vie d’une artiste. Ook Gounod was zeer gecharmeerd door deze bijzonder getalenteerde muziekminnende vrouw. Het Letterenhuis bewaart een dodenmasker van Beethoven, met op een koperen plaatje gegraveerd: ‘Hommage à Madame Schnitzler – Charles Gounod.’ De voorbije jaren konden we al verschillende partituren van Gounod met persoonlijke opdrachten van Gounod aan Schnitzler-Selb en ook in het pas verworven pakket steken opdrachten van Charles aan Amanda. Hij noemt haar liefkozend 'sa bonne petite patrone anversoise' of ‘ma chère amie’.
Gounod was lang niet de enige componist die onder de indruk was van Amanda Schnitzler-Selb. Het is duidelijk dat Peter Benoit een relatie met haar had – zijn merkwaardige compositie Liefdesdrama aan zee is daar een gecodeerde getuigenis van – , Lodewijk Mortelmans droeg haar zijn Homerische symfonie op en Lodewijk De Vocht werd in het begin van zijn carrière door haar gesteund.
In het pak dat we nu hebben verworven steken partituren met handgeschreven opdrachten van Gounod, Eva dell’Acqua, Stephen Heller, Emile Wambach, Maurice Gevers, Antony Choudens, Armand Timmermans, Jos Mertens en Alexis Ermel.
Jan Dewilde