Schoemaker, Maurice
Biografie
Jan Dewilde
Schoemaker begon als autodidact maar ging nadien studeren bij vermaarde professoren als Theo Ysaye (harmonie), Michel Brusselmans (contrapunt), Martin Lunssens (fuga) en Paul Gilson (orkestratie en compositie).
Hij was een van de initiatiefnemers en bezielers van ‘Les Synthétistes’, een componistenvereniging van oud-leerlingen van Gilson, in 1925 opgericht bij diens zestigste verjaardag. Andere leden waren René Bernier, Gaston Brenta, Francis De Bourguignon, Theo De Joncker, Marcel Poot en Jules Strens. In Music van oktober 1930 formuleerde Brenta de artistieke intenties van de groep: "Al de verworvenheden van de hedendaagse muziek in wel bepaalde vormen gieten. In één woord, synthetiseren. Daarbij dient gevoegd dat bedoelde musici de lange ontwikkeling der muzikale gedachte en de nuchtere pedante retorica verlaten, om een duidelijke en levende kunst te scheppen." Samen publiceerden ze een album met pianowerken, waarvoor Schoemaker Nocturnale componeerde.
Schoemaker was een bedreven technicus die alle genres aanpakte. Als symfonicus liet hij zich opmerken met het symfonisch gedicht Vuurwerk (1922), een virtuoos stuk dat erg populair was en ook in het buitenland vaak werd gespeeld. Binnen de synthetisten was hij de uitgesproken Vlaming, daarvan getuigen ook titels van orkestwerken als Breughelsuite (1928), het symfonisch gedicht De legende van Heer Halewijn (1930), Vlaamse Rapsodie, waarin de volksliederen Daar zat een sneeuwwit vogeltje en O ratten en muizen verwerkt zijn (1931), Vlaamse tonelen (1934) en Twee Vlaamse dansen (1944).
Zijn opera De Swane (1933), op een libretto van Emmanuel De Bom en Stijn Streuvels en gebaseerd op diens pantheïstische verhaal Het woud, handelt over een Vlaamse houtsnijder die betoverd wordt door vrouw Swane. Het is een dramatisch sterk werk met een opvallende symfonische inslag. Bijzonder goed geslaagd bijvoorbeeld is het begin van de eerste acte waarin hij het ochtendontwaken in het woud beschrijft. De Koninklijke Vlaamse Opera van Antwerpen voerde het werk met veel succes uit tijdens het seizoen 1933-1934. Na de Tweede Wereldoorlog beleefde het werk nog succesrijke heropvoeringen. Schoemaker voelde zich goed op het toneel en hij schreef nog twee opera’s en twee balletten.
Schoemaker componeerde ook op Franse teksten. Enkele van zijn beste liederen zijn geschreven op verzen van Maurice Carème (de cyclus Mère), Emile Verhaeren (Le ciel en nuit), Michel de Ghelderode (Psaume), Adrienne Revelard (Trois poèmes) en Armand Bernier (Sylvestre, een cyclus met begeleiding van piano of strijkorkest). Verder componeerde hij liederen op goed gekozen teksten van J.M. Dautzenberg, Pol de Mont en Karel Jonckheere. Ook schreef hij uitstekende pianomuziek (een sonate en Tombeau de Chopin voor twee piano’s), kamermuziek, religieuze werken, koren en radiospelen.
Schoemaker was jarenlang afgevaardigde van SABAM.
Bibliografie
Anderen over deze componist
- Albe: Maurits Schoemaker, in: Vlaanderen, november 1966, p. 405-406.
- CeBeDeM: Maurits Schoemaker, in: Muziek in België, Brussel, 1967, p. 96b, 140-141.
- De Wever, F.: Paul Gilson et les Synthétistes, Brussel, 1949.
- N.N.: Maurits Schoemaker, in: Album der jongeren: De jongere Vlaamsche toondichters - Vlaamsche muziek nr. 12,(biografische informatie in een bundel composities van Poot, Schoemaker, Mortelmans, Peeters, Albert, Schampaert, Baeyens, Van Beveren, Fouquet), Antwerpen, z.d. [ca. 1928], p. 224.
Werklijst
-
Sinfonia breve (1938 - 10')3333 4331 timp. kl trom. cymb. klo. xyl. ha. str kwi.
-
Symfonie (1946 - 30')2222 4230 timp. str kwi.
-
Pan, symfonische prelude (1921 - 7')3333 4331 timp. cymb. gr tro. t-t. cel. pf. ha. str kwi.
-
Feu d'artifice, symfonisch gedicht (1924 - 11')3333 4331 timp. tria. kl trom. cymb. klo. gr trom. t-t. xyl. glock. str kwi.
-
Twee fantasieën (1924 - 9')3343 - 4331 timp. tria. roertrom. cymb. gr trom. t-t. xyl. glock. cel. 2 ha. str kwi.
-
Breughel-Suite (1928 - 18')3333 4331 timp. tria. kl trom. roertrom. bask trom. cymb. gr trom. glock. ha. str kwi.
-
Légende de sire Halewijn, symfonisch gedicht (1930 - 17')cello solo 3333 4331 timp. kl trom. bask trom. cymb. gr trom. t-t. xyl. glock. cel. ha. str kwi.
-
Vlaamse Rapsodie (1931 - 9')2222 4221 timp. tria. kl trom. cymb. gr trom. str kwi.
-
Swane-Suite (1934 - 23')3333 sax-a. sax-t. 4331 timp. tria. kl trom. cymb. gr trom. t-t. xyl. glock. 2 ha. str kwi. gemengd-SA TB-1. ad lib.
-
Symfonische beweging (1942 - 12')2222 4221 timp. tria. kl trom. cymb. gr trom. t-t. ha. str kwi.
-
Twee Vlaamse dansen (1944 - 12')Vlaamse dans I: 2222 4231 timp. tria. kl trom. cymb. str kwi. / Vlaamse dans II: 2222 4231 timp. kl trom. str kwi.
-
Marillac l'Epée, dramatische proloog (1949 - 16'30")2222 4220 timp. kl trom. cymb. str kwi.
-
Le facétieux voyage (1914 - 8')1111 2110 timp. cymb. gr trom. str kwi.
-
A l'ècole, vier kinderliedjes: suite (1925 - 8')2121 2220 timp. kl trom. cymb. pf. str kwi.
-
Sinfonia da Camera (1929 - 20')1121 kwa-voc/kwa-sax. 2110 timp. tria. kl trom. cymb. gr trom. str kwi.
-
Les Rois Mages (1934 - 6')2222 2220 timp. kl trom. bask trom. cymb. gr trom. vib. str kwi.
-
Drie populaire liederen (1935 - 10')1121 2220 timp. tria. kl trom. cymb. gr trom. xyl. glock. str kwi.
-
Médée la Magicienne, symfonisch gedicht (1936 - 10')1111 1111 timp. tria. kl trom. cymb. crotales. t-t. xyl. vib. pf. str kwi.
-
Kleine suite in Roccoco stijl (1936 - 9')1101 0000 str kwi.
-
Suite, extract uit ballet Pan (1937 - 17')2222 2211 timp. tria. kl trom. bask trom. cymb. gr trom. xyl. vib. cel. ha. str kwi.
-
Arc-en-Ciel, ouverture (1937 - 8')1111 sax-a. 2210 timp. kl trom. cymb. gr trom. xyl. vib/ cel. glock. ha. str kwi.
-
Variaties op een populair lied (1937 - 10')2222 2210 timp. tria. kl trom. cymb. xyl. str kwi.
-
Spaanse scènes (1943 - 22')2222 2210 timp. kl trom. cymb. cel. str kwi.
-
Vijf schetsen - Vijf ritmes (19444 - 8')2121 2210 timp. ha. str kwi.
-
Récit, aria en finale (1920 - 17')2121 2210 timp. str kwi.
-
Romance (1920 - 5')1110 1110 timp. vib./ cel. pf. str kwi.
-
Concertant stuk voor trombone (1939 - 6')1121 2200 timp. str kwi.
-
Variazioni voor hoorn (1941 - 10')1111 0000 str kwi.
-
Concerto voor fagot (1947 - 16')2221 2210 timp. str kwi.
-
Feu d'artifice voor harmonie (1922 - 11')2 fl. 2 ho. kl kl. 4 kl. kl-b. 2 fa. 4 sax. 2 ho. 2 pist. 2 tpt. kl bug. 4 bug. 2 bug-alt. 2 bug-bar. 3 trbn. 2 tb. bb-mib. bb-sib. timp. tria; kl trom. cymb. klo. gr trom. xyl. glock.
-
Scènes flamandes voor harmonie (1934 - 12')2 fl. 2 ho. eng ho. kl kl. 3 kl. 2 fa. 4 sax. 4 ho. 2 pist. 2 tpt. kl bug. 3 bug. 2 bug-alt. 2 bug-bar. 6 trbn. 2 tb. bb-mib. bb-sib. timp. tria. kl trom. cymb. gr trom.
-
Ouverture romane voor harmonie (1947 - 11')2 fl. 2 ho. kl kl. 3 kl. kl-b. 2 fa. 4 sax. 2 ho. 2 pist. 2 tpt. kl bug. 3 bug. 2 bug-alt. 2 bug-bar. 3 trbn. 2 tb. bb-mib. bb-sib. timp. kl trom. cymb. gr trom.
Historische teksten
Over Maurice 'Schoemacker' in 1934
Masque viril, bouche un rien narquoise, des yeux étincelants, pleins de la plus généreuse ambition, un goût des plus rares dans la pure amitié, volonté indépendante et tenace: un caractère - l'un des plus beaux que je connaisse. Et le don de modestie.
CeBeDeM over Schoemaker
Anderlecht, 1890-1964. Autodidact. Werkte samen met Paul Gilson.