Van Hoof, Jef
Biografie
Luc Leytens
Jef Van Hoof was een van de belangrijkste Vlaamse componisten van zijn generatie. Hij studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen, waar hij van 1942 tot 1944 directeur was.
Hij bouwde eerst een reputatie op als componist van liederen en koormuziek, iets waarmee hij een belangrijke rol speelde in de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. In 1911 behaalde hij de tweede prijs in de Romeprijs (Staatsprijs voor compositie). Rond die tijd studeerde hij ook in Berlijn. Geleidelijk aan wijdde hij zich ook aan het orkest, opera en religieuze muziek, en toonde een grote voorliefde voor de beiaard en koperensembles. Tegelijkertijd was hij actief als pianist en dirigent van o.m. het Antwerps Koperensemble. In 1933 was hij een van de medeoprichters van de Vlaams Nationale Zangfeesten. Tijdens de laatste twintig jaar van zijn leven componeerde hij ondermeer zes symfonieën. Zijn stijl is postromantisch te noemen.
In 1968 werd ter zijner nagedachtenis een driejaarlijkse prijs voor Vlaamse componisten in het leven geroepen.
Verschillende van zijn werken werden gepubliceerd door Uitgeverij de Crans in Antwerpen.
Audio en video

Concertino voor viool in C

Symfonie nr. 1

Rist van zes kleine stukken
Bibliografie
Eigen werk
- Van Hoof, J.: Correspondance, in: Tribune musicale. Revue latine, 16 mei 1914.
- Van Hoof, J.: Gedachten van Jef van Hoof. Over Paul Gilson, in: Harop, jrg. 21, nr. 5, 1969, p. 149-150.
- Van Hoof, J.: Paul Gilson, de kunstenaar en zijn werk, in: Vlaamsch Leven, jrg. 2, nr. 32, 1917, p. 501-503.
Anderen over deze componist
- CeBeDeM: Jef Van Hoof, in: Muziek in België, Brussel, 1967, p. 97a, 153-154.
- Dehoux, R.: Hoed af voor Jef Van Hoof, (Publikaties SBA/AMVC 15), Antwerpen, 1986.
- Gilson, P.: Les compositeurs belges, in: Série française n° 8 - Emissions musicales A, NIR-INR (Brussel, 1936), p. 42.
- Leytens, L.: Beknopte kroniek van Jef Van Hoof, Antwerpen, 1986.
- Leytens, L.: Thematische Catalogus van de Werken van Jef van Hoof (Thematic Catalogue of Jef van Hoof), Brussel, 1994.
- Liebrecht, M.: Met Jef Van Hoof onder één hoed, Merksem, 1966.
- Pols, A.: Jef Van Hoof, in: Vlaanderen, november 1966, p. 410-411.
- Verschaeve, C.: Jef Van Hoof, in: Drie vlaamsche zangers: Jef Van Hoof; Julius Van Nuffel; August De Boeck, Brugge, s.a., p. 1-8.
Artikels
Höflich-uitgave: Sextet op Oudvlaamse volksliederen voor piano en strijkers (1930-1933)
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2611
Höflich-uitgave: Inleiding voor koper (1952?) van Jef Van Hoof
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2600
Höflich-uitgave: Eerste symfonische suite (1918) van Jef Van Hoof
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2597
Höflich-uitgave: Symfonie nr. 4 in H (si groot) (1950) van Jef van Hoof
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2530
Höflich-uitgave: Symfonie nr. 2 in As (1941)
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2516
Höflich-uitgave: Missa de Angelis ad duos voces cum organo (1956)
Nederlandse inleiding bij Höflich-cataloognummer 2508
Historische teksten
Paul Gilson
Vraagt iemand mij: wie is Vlaanderens grootste toondichter, dan antwoord ik dadelijk: Paul Gilson. Vraagt men verder — wat altijd gebeurt — waarom? dan antwoord ik onomwonden: om zijn volledigheid. Volledigheid van muzikaal standpunt uit; en volledigheid omdat dit werk is doordacht, doorvoeld en doorwrocht.
CeBeDeM over Van Hoof
Antwerpen, 1886-1595. Studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van zijn geboortestad, o. m. bij Paul Gilson. Tweede Prix de Rome voor compositie. Was leraar aan (en van 1942 tot 1944 directeur van) hetzelfde conservatorium.
Jef Van Hoof verdedigt Benoit
[In het Parijse muziektijdschrift Tribune musicale - Revue latine van 16 mei 1914 vonden we een ingezonden brief van Jef Van Hoof. In die brief reageert hij tegen een artikel van ene Charles Wattinne die in een vorig nummer werk van Peter Benoit op de korrel had genomen. Van Hoof kroop in zijn pen en ging in het verweer. En volgens de inleiding van de redactie kwam dat niet onverwacht. De inleiding bij de brief van Van Hoof is gesigneerd door de Waalse vioolvirtuoos Mathieu Crickboom, die het tijdschrift vanuit Brussel leidde als ‘directeur-artistique’.]